Båtpussedugnad vel gjennomført

Sjøtrollet er nå 9. august tilbake på bøya ved Fagerstrand etter å ha vært på land for puss og stell i Bestumkilen en drøy uke. Ni medlemmer deltok på dugnaden, med tilsammen 143 timer. Se listen av det som ble gjort her og bilder på vår Facebook-side.

  • Taket er spylt og styrhus er vasket utvendig med grovrens. Styrhuset er så skrapet, flekket og delvis malt med Arcanol. 
  • Skrog under vannlinjen er spylt, skrapet, maskert og påført 5 liter blått bunnstoff, Jotun Nonstop II Blue. Dype skader inn til plasten ble først reparert med gelcoatsparkel. 
  • Propell er pusset, med vinkelsliper renseskive
  • Sinkanode på flyndra (Biltema modell) er byttet
  • Det røde på skroget er renset med Hugos rensepasta
  • Fenderne er skurt med Jif. En ny fender og to nye fendertau er kjøpt inn. Slitte fendertau er kastet. 
  • Flaskekassa er vasket innvendig
  • Det er malt grå antisklimaling på lokket til flaskekassa og på gangområdene foran. 
  • Gummibeskyttelsen i ankerbrønnen er byttet ut med to tykkere gummiduker
  • Ankerrulla har fått ny plastsylinder
  • Tredekk, benker, lemmer og dører utvendig er oljet med treolje
  • Slåene på dørlåsene er bøyd litt til slik at nøklene går enkelt rundt fra utsiden
  • Det er festet nye liner for å holde dørene åpne, både foran og bak 
  • Dykkestigen har fått ny gaffatape som holder polstringen på plass
  • Luka på akterdekket har fått byttet tetningsmiddel og er malt med grå golvmaling med antisklipulver
  • Vegger, skap, styrekonsoll og tak inne i styrhuset er vasket og oljet med teakolje
  • Dørken i styrhuset er vasket og malt med grå golvmaling med antisklipulver, to strøk
  • Motorkassen er malt utvendig med hvit alkydmaling
  • Det er vasket under benker, toalett og styrekonsoll 
  • Ny elektromagnetisk flottør til lensepumpa er montert og koblet opp. Ny treveis bryter som tillater manuell kjøring og deaktivering av lensepumpa, er montert oppå styrekonsollet.
  • Nytt usb ladeuttak er montert på siden av styrekonsollet og koblet til slik at det virker når hovedbryteren for forbruksbatteriet er innkoblet.
  • Impeller er byttet. Lokk til impelleren har fått nye skruer og godset på pumpa er gjenget ut.
  • Jolla er tettet med marintetning i skruehull og gelcoatsparkel over steder der plasten var åpen 
  • Feste til måkejager er limt på igjen med to-komponent epoksy
  • Netting og rør som har løsnet foran på dieselvarmer er fikset. Noe støv og lo er fjernet fra luftinntaket.
  • Taukassen under skapet er byttet ut med en litt større og mykere variant. Den er litt nærmere utblåsningen fra dieselvarmeren, så den bør flyttes på når varmeren kjøres. 
  • Ror er justert. Det er laget et midskipsmerke på rattet.
  • Stroppen som begrenser åpning av bakdøra er strammet slik at døra ikke slår mot veggen lenger. 
  • Den forreste plata på dørken er åpnet og bolter på dieseltanken er strammet etter at litt svetting ble observert. Plata er festet med nye skruer. 
  • Isolasjonen inni motorkassa er limt, som en midlertidig løsning 
  • Kjølesystem tetningsmiddel er fylt

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *