Motorservice med bytte av toppakning

Det ble flere uker uten båtdykking i januar 2024 da vi måtte bytte toppakning på motoren. Se bilder fra jobben her.

Vi hadde sett at det var noe galt med kjølevannet siden sommeren 2021. Det har vært rustfarget vann og etter lange turer har det dannet seg et gulbrunt skum under lokket på kjølevannstanken. Det viste seg at det var kommet saltvann inn der det skulle være ferskvann med frostvæske.

Først mistenkte vi at det var kobberrørene inni varmeveksleren som var lekk, så 6. januar 2024 tok vi dem ut og fikk trykktestet dem. Det viste seg at rørene var tette, som de skulle være.

Vi byttet også gummimuffene som skulle tette mellom salt og ferskvann. Så etter å ha montert dem og strammet slangeklemmer og fylt på med ny frostvæske, var vi spente på om problemet var borte. Det var det ikke. Ved prøvekjøring 7. januar skummet og boblet det som aldri før.

Hva kunne da være problemet? Allerede nå var toppakningen mistenkt, men vi startet med å demontere hele kjøleren (som også er eksosmanifold) og få den trykktestet på et verksted. En sprekk mellom eksos og ferskvann kunne jo forklare problemet.

Eksosslangen måtte kobles fra først.

Og så kunne hele manifolden tas av.

Manifolden viste seg etterhvert også å være tett. Men den fikk i hvertfall en rens og overhaling.

Eksosbendet som ble demontert var skadet, og det var ingen i Norge som kunne skaffe nytt. Men denne skaden kan vi leve med.

Mens vi holdt på med varmeveksleren var båten fortsatt på vannet. Men så røk kranen til bunnventilen. Rustet i stykker. Dette betød at båten måtte på land. Uten mulighet til å stenge bunnventilen, kunne vi riskere at sjøvann strømmet inn, og bare o-ringen på saltvannsfilteret ville da stoppe det. Heldigvis hadde vi en fungerende automatisk lensepumpe og strøm fra land, så det ble ikke akutt, men på land måtte vi for å bytte kran.

Kranen i båthavna var ikke i drift pga frost. Men vi fikk bestilt kranbil og satt båten på land i Drøbak tidlig om morgenen 11. januar. Da hadde vi først ryddet bort en halvmeter snø fra store områder, slik at det ble plass til båt og kranbil. Og etter det ble båten kjørt fra båtplassen til kranbrygga med fri eksos inn i styrhuset. En minneverdig, men heldigvis ikke veldig lang tur.

Med båten trygt på land var første jobb å få ny bunnventil montert. Så var det bare å gå løs på toppakningen. Første steg var da å ta av toppdekselpakningen.

Så ble ventilstenger, dyser og dieselrør demontert før hele toppen kunne tas av. Da så vi ned på stemplene og kunne også se at toppakningen ikke hadde hindret eksos fra å trenge inn i kjølesystemet. Toppen ble levert til verksted for trykktesting og plansliping. Dysene ble levert til et annet verksted, og det viste seg at de også var dårlige og måtte overhales og få nye spisser.

Etter noen dager der vi ventet på verkstedjobben, var ny toppakning klar til montering 27. januar.

Vi byttet også toppdekselpakning i samme slengen. Isolasjonen i motorkassen gikk i oppløsning mens vi holdt på, men det får fikses ved en senere anledning.

Ny toppakning montert er en viktig milepæl. De blide og dyktige mekanikerne er Harald Pedersen og Helge Steffensen. Vi fikk også glimrende servering fra Janin mens vi holdt på.

Da var det klart for å montere sammen alt igjen. Toppen skal ha riktig moment.

Og så måtte dyser, dieselrør og ventilstenger på riktig plass. Ventilene ble kyndig justert. Samtidig ble den nyrensede eksosmanifolden montert på motsatt side.

Etter dette var det noen timers jobb med å få resten på plass og eksosen tett. Da vi prøvekjørte, viste det seg at startbatteriet var dårlig, så da ble det en tur på Biltema igjen der nye batterier ble innkjøpt og montert.

Vi benyttet også anledningen til å bytte sinkanode på propellakslingen mens båten var på land. Så ble kranbil bestilt igjen og båten kom tilbake på vannet 31. januar. Etter noen strevsomme forsøk og med hjelp fra Joakim mens båten lå langs kranbrygga i vinden, kom kjølesystemet i gang igjen også tilslutt.

En siste runde med vask, rydding og prøvekjøring ble gjort fredagen etter, og så var vi klare for første dykketur igjen søndag 4. februar 2024. Vi håper det blir lenge til neste gang vi trenger å gjøre en tilsvarende jobb, men nå skulle motoren holde en stund til.

Helge, Harald (OSDK) og Finn Tore

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *